Élj Zölden

Abba kell hagyni a károsanyagkibocsátást, nem szabad több széndioxidot engedni a légkörbe. Állítsuk meg a globális felmelegedést. Ti is éljetek zölden és védjétek a környezetet.

Hibrid autók

Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik. A gyakorlati megvalósítás során legtöbbször a belsőégésű motor és a villanymotor kombinációja jelenik meg. A haladáshoz szükséges energia akkumulátor helyett (vagy mellett) még lendkerékben vagy szuperkondenzátorban is tárolható.

A jelen szócikk elsősorban az elektromos hibridautókról (HEV) szól, mivel jelenleg ezek jelentősége a legnagyobb. Ezek kétféle meghajtást ötvöznek: van bennük belső égésű motor és villanymotor. A hibridautó (vegyes hajtású autó) jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a csak belső égésű motorral rendelkező; ezért környezetbarátnak tekintik.


Működési elve

A sorozatban gyártott hibridautók akkumulátora menet közben is feltölthető; egyrészt a belső égésű motor, másrészt az energiavisszatöltő rendszer segítségével. A belső égésű motor egy generátort hajt, és az termeli az áramot, amely vagy közvetlenül a járművet hajtja, vagy az akkumulátor töltésére fordítódik. Az üzemanyagfogyasztás csökkentését célozza a start-stop funkció is, amely üresjáratban automatikusan leállítja és a megfelelő időben újraindítja a belső égésű motort. A hibridautó belső égésű motorja kisebb, mint a hagyományos (csak belső égésű motorral rendelkező) autóké. A rövid idejű gyorsításoknál azonban mindkét hajtás üzemelhet, így nincs jelentős különbség a hagyományos hajtású autókhoz képest.

Akkumulátorok

Az energiát tároló akkumulátorok sok helyet foglalnak, és nagy súlyt jelentenek. Problémát jelent még a jelentős áruk, és a feltöltés viszonylagos lassúsága is.

Az akkumulátorok leggyakrabban lítium-ion akkumulátorok. Emellett vannak még a nikkel-fémhidrid, nátrium/nikkel-klorid esetleg hagyományos ólom akkumulátorok is.

A lítium-ion akkumulátor azért gyakoribb választás, mert az ólom-akkumulátorhoz képest könnyebb; gyorsabban tölthető; kb. hatszor annyi feltöltési-kisütési ciklust bír ki; valamint nem tartalmaz nagy mennyiségű savat. 


Környezetvédelmi szempontok

A kisebb üzemanyagfogyasztás kisebb légszennyezést eredményez.

Az akkumulátorok használata felvet bizonyos problémákat.

Ron Cogan, a Green Car Journal szerkesztője szerint a nikkel-fémhidrid akkumulátorok környezetterhelése csekély. Teljes mértékben újrahasznosíthatók.  A Toyota és a Honda bejelentette, hogy újrahasznosítja az elhasználódott akkumulátorokat, és hogy elhelyezésük nem szennyezi a környezetet. A visszaszolgáltatáshoz a Toyota minden akkumulátoron feltüntet egy telefonszámot, és kétszáz dolláros „jutalommal” ösztönzi az akkumulátorok visszaszolgáltatását, illetve megfelelő újrahasznosításukat.

Míg a nikkel-kadmium és ólomakkumulátorok erősen mérgezők és súlyosan szennyezik a környezetet, addig a nikkel-fémhidridakkumulátorok sokkal kevésbé;  mindazonáltal rákkeltő és teratogén hatásuk van.  A haladást erősen gátolja, hogy az ólom nagyon olcsó; a hibridautók akkumulátoraihoz pedig pl. ritkaföldfémekre is szükség van.

A hibridautó sokkal csendesebb, mint a megfelelő hagyományos (belső égésű motorral hajtott) autó. Ezzel csökkenthető a városi zaj. Ugyanakkor ez hátrány is lehet bizonyos esetekben, pl. amikor a vakok a zajból veszik észre az autó közeledtét (a veszélyt).








Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 1
Heti: 17
Havi: 20
Össz.: 7 740

Látogatottság növelés
Oldal: Hibrid autók
Élj Zölden - © 2008 - 2024 - eljzolden.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »