Hibrid autók
Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik. A gyakorlati megvalósítás során legtöbbször a belsőégésű motor és a villanymotor kombinációja jelenik meg. A haladáshoz szükséges energia akkumulátor helyett (vagy mellett) még lendkerékben vagy szuperkondenzátorban is tárolható.
A jelen szócikk elsősorban az elektromos hibridautókról (HEV) szól, mivel jelenleg ezek jelentősége a legnagyobb. Ezek kétféle meghajtást ötvöznek: van bennük belső égésű motor és villanymotor. A hibridautó (vegyes hajtású autó) jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a csak belső égésű motorral rendelkező; ezért környezetbarátnak tekintik.
A sorozatban gyártott hibridautók akkumulátora menet közben is feltölthető; egyrészt a belső égésű motor, másrészt az energiavisszatöltő rendszer segítségével. A belső égésű motor egy generátort hajt, és az termeli az áramot, amely vagy közvetlenül a járművet hajtja, vagy az akkumulátor töltésére fordítódik. Az üzemanyagfogyasztás csökkentését célozza a start-stop funkció is, amely üresjáratban automatikusan leállítja és a megfelelő időben újraindítja a belső égésű motort. A hibridautó belső égésű motorja kisebb, mint a hagyományos (csak belső égésű motorral rendelkező) autóké. A rövid idejű gyorsításoknál azonban mindkét hajtás üzemelhet, így nincs jelentős különbség a hagyományos hajtású autókhoz képest.
Az energiát tároló akkumulátorok sok helyet foglalnak, és nagy súlyt jelentenek. Problémát jelent még a jelentős áruk, és a feltöltés viszonylagos lassúsága is.
Az akkumulátorok leggyakrabban lítium-ion akkumulátorok. Emellett vannak még a nikkel-fémhidrid, nátrium/nikkel-klorid esetleg hagyományos ólom akkumulátorok is.
A lítium-ion akkumulátor azért gyakoribb választás, mert az ólom-akkumulátorhoz képest könnyebb; gyorsabban tölthető; kb. hatszor annyi feltöltési-kisütési ciklust bír ki; valamint nem tartalmaz nagy mennyiségű savat.
A kisebb üzemanyagfogyasztás kisebb légszennyezést eredményez.
Az akkumulátorok használata felvet bizonyos problémákat.
Ron Cogan, a Green Car Journal szerkesztője szerint a nikkel-fémhidrid akkumulátorok környezetterhelése csekély. Teljes mértékben újrahasznosíthatók. A Toyota és a Honda bejelentette, hogy újrahasznosítja az elhasználódott akkumulátorokat, és hogy elhelyezésük nem szennyezi a környezetet. A visszaszolgáltatáshoz a Toyota minden akkumulátoron feltüntet egy telefonszámot, és kétszáz dolláros „jutalommal” ösztönzi az akkumulátorok visszaszolgáltatását, illetve megfelelő újrahasznosításukat.
Míg a nikkel-kadmium és ólomakkumulátorok erősen mérgezők és súlyosan szennyezik a környezetet, addig a nikkel-fémhidridakkumulátorok sokkal kevésbé; mindazonáltal rákkeltő és teratogén hatásuk van. A haladást erősen gátolja, hogy az ólom nagyon olcsó; a hibridautók akkumulátoraihoz pedig pl. ritkaföldfémekre is szükség van.
A hibridautó sokkal csendesebb, mint a megfelelő hagyományos (belső égésű motorral hajtott) autó. Ezzel csökkenthető a városi zaj. Ugyanakkor ez hátrány is lehet bizonyos esetekben, pl. amikor a vakok a zajból veszik észre az autó közeledtét (a veszélyt).